X

Meerwaarde

Waarom een intermediair? Dit is natuurlijk een veelgestelde vraag! Veel gehoorde argumenten zijn: "Intermediairs zijn duur", "hoe weet ik of ik een goede heb gevonden", "wat doet hij/ zij nu eigenlijk wat de accountant niet kan dan", etc. etc.

Een goede intermediair kan veel geld opleveren en /of besparen, ondanks de veelal aanzienlijke kosten. Wij geven u een aantal overwegingen, om te beslissen wie u de koop/ verkoop van uw bedrijf laat uitvoeren c.q. of u het zelf kunt doen.

Overwegingen

U koopt of verkoopt een bedrijf maar één keer. En dan kunt u het maar beter gelijk goed doen. Kent u uzelf goed genoeg om te weten of u dit kunt en wilt? Een tweede kans komt zelden voorbij. u wilt daarom intensief bevraagd worden om het maximale resultaat uit de transactie te halen, in geld, zekerheid, en bevrediging.

Netwerk

Heeft u een voldoende groot netwerk om een geschikte koper te vinden? Hoe gaat u dan om met de vertrouwelijkheid en anonimiteit die u wenst? En wat als het mislukt (meer dan 50% van de koop-/verkooptrajecten mislukken).

Voorbereiding

Hoe weet u of uw bedrijf verkoopklaar is?

Het is complex het eigen bedrijf door te lichten, zeker vanuit het perspectief van een mogelijke koper, om de zwakke punten te zien en er voortijdig de noodzakelijke verbeteringen door te voeren. Een onafhankelijke blik dwingt en bekijkt uw bedrijf vanuit een ander perspectief dan u doet. Bovendien komen tijdens zo'n bedrijfsdoorlichting veel zaken naar voren die in het verkoopmemorandum kunnen (en moeten) worden vastgelegd. De argumenten die een eventuele koper in de onderhandelingen kan aanvoeren ter verlaging van de prijs of verbetering van de verkoopvoorwaarden, zijn dan al onderkend en opgelost.

Verkoopmemorandum

Zoals hiervoor opgemerkt, moet er in een verkoopsituatie een verkoopmemorandum gemaakt worden. Dit is een goed instrument om het (ver-) koopproces te versnellen en zorgt voor een goede voorbereiding. Kunt en wilt u zo'n memorandum schrijven/ beoordelen?

Emotie

Speelt met name bij de verkoop van een bedrijf. Afscheid nemen van iets waar u jarenlang hard voor heeft gewerkt is een moeilijk proces. Er zijn voorbeelden te over van ondernemers die dit niet of heel slecht kunnen en daarmee zichzelf en hun omgeving (werknemers, familie, afnemers) te kort doen. Een klankbord en iemand om mee te praten over de "zachte" kant van het ondernemen is van enorm belang en kan niet vaak genoeg benadrukt worden. Wat als er in het boekenonderzoek vervelende vragen gesteld worden aan u en uw werknemers? Kunt u daar tegen?

Tijdsduur en beschikbaarheid

Bedrijven kopen en verkopen is een intensief proces dat u er niet "even bij doet". De doorlooptijd bedraagt al gauw tussen de 6 en 9 maanden, maar soms nog veel langer. Het kost u dus veel tijd en dan nog op de meest ongeschikte momenten. Kunt en wilt u uw agenda daarvoor leeg houden? Bent u in staat om dit te doen zonder dat uw personeel achterdochtig wordt. Een ondernemer die ineens zijn deuren een aantal keren per dag sluit valt zeker op. En onrust op de werkvloer is in deze tijden simpelweg ongewenst.

Kennis van zaken

Bedrijfsoverdracht is een complex proces met veel valkuilen en zaken waar u op moet letten. Hier geldt: "Regeren is vooruitzien". Fiscaliteit, financiële planning, juridische aspecten, allemaal zaken met specifieke aspecten. Weet u de weg en kunt u de financiële/ fiscale / juridische consequenties van uw beslissingen overzien en optimaliseren?

Stroomlijning van het proces

Degenen die vaker een bedrijf hebben gekocht of verkocht weten het: het is een zaak van specialisten. Hoe regel ik dit op een goed wijze, wie heeft welke kennis, wanneer is deze nodig en hoe stem ik dit alles op elkaar af? Heeft u het overzicht over het proces?

Onderhandelingstactiek

Wilt u zelf de onderhandelingen voeren? Soms is dat noodzakelijk en gewenst, maar ook vaak genoeg niet. Los daarvan is het altijd verstandig om met z'n tweeën te onderhandelen. Ook kan een intermediair soms "de zwarte Piet" zijn, blijft u buiten schot en houdt de relatie goed: u moet vaak nog enige tijd verder met de koper/ verkoper tijdens de overdrachtsperiode. Misschien is dit wel het beste argument. Een intermedair vangt de klappen op, en optimaliseert daarmee de opbrengst, zonder dat het l

Tijdsbeslag

Bedrijfsoverdracht kost veel tijd. Tijd die u moet kunnen en willen investeren naast uw dagelijkse werkzaamheden. Het gaat altijd ten koste van iets anders, veelal de dagelijkse bedrijfsvoering. Wilt en kunt u dat?

Financiering

Veel ondernemers zijn matig geïnteresseerd en op de hoogte van de financieringsmogelijkheden van transacties. Hier valt veel te winnen: leent u geld? Zo ja, bij wie, tegen welke voorwaarden? Hoe denkt de bank? Gaat u "shoppen"? Is risicodragend kapitaal een optie om de transactie tot stand te brengen, of factoring, of sale and lease back? Wanneer schakel ik de bank in ? (vaak gebeurt dat in een te laat stadium). Er is een veelvoud aan financiële instrumenten ("slim geld") om de transactie te draaien.

Kennis en ervaring

Residence F&O wil optreden als kennispartner van de ondernemer. Het overname/ koop/ verkoop en herstructureringsproces is complex en vol met valkuilen. Zaak is dus om een team bijeen te brengen, zowel binnen Residence F&O als tezamen met de adviseurs van de ondernemer, dat alle terreinen (fiscaal, juridisch, financieel en onderhandelen) in voldoende mate afdekt. Binnen Residence F&O is ervoor zorg gedragen, dat er voldoende expertise in huis is om als volwaardig gesprekspartner met de diverse specialisten zaken te kunnen doen. De partners hebben een uiteenlopende achtergrond met jarenlange praktijkervaring in ondernemersland. Wij dragen zorg voor een toereikend kennisniveau om de meest complexe problemen te kunnen oplossen. Zie personen.

Wij beschikken over kennis op het gebied van waarderingsvraagstukken, de juridische aspecten, ondernemingsstrategie, financierings- en herstructureringsoperaties en bedrijfsdoorlichtingen.

Verder is er door de langjarige praktijk, een grote vaardigheid in het voeren van onderhandelingen opgebouwd.

Op alle relevante gebieden is voldoende expertise aanwezig bij Residence F&O.

Samenwerking met de huisadviseurs

Residence F&O werkt bij voorkeur samen met de "huisadviseurs" van een onderneming: accountants, banken, notarissen, fiscalisten, juristen, assurantietussenpersonen en brancheorganisaties. Deze intermediairs zijn doorgaans goed op de hoogte van de onderneming en de ondernemers die zij adviseren en kennen de onderneming door en door. Zij hebben dus een waardevolle inbreng in het koop- verkoopproces en bij herstructureringsoperaties.

Residence F&O bewerkstelligt een integratie van de adviseurs en hun advies. Residence F&O werkt dus aanvullend, niet concurrerend aan uw eigen adviseurs. Complementariteit van deskundigheid is het uitgangspunt. Wij wensen nadrukkelijk een partner te zijn die samen met uw vaste adviseurs het koop / verkoopproces resp. de herstructurering richting geeft. Alle specialisten hebben een eigen invalshoek: de accountant, de fiscalist en de bankier. Residence F&O richt zich op het gemeenschappelijke doel: het bereiken van een optimaal resultaat voor de ondernemer.

Maatwerk voor u en uw bedrijf

Gesprekspartner op niveau De partners van Residence F&O zijn allen ervaren professionals die in veel verschillende situaties hun opdrachtgever weten te ondersteunen en adviseren. Wij beschikken allen over een ruime (management-) ervaring en voldoende psychologisch inzicht om de situatie juist in te kunnen schatten en de gepaste oplossingen te bereiken.

Analyse en bedrijfsdoorlichting

Elk bedrijf is anders. En elke situatie kent zijn specifieke problemen en oplossingen. Residence F&O heeft oog voor de verschillen in elk voorliggend koop/ verkoopproces. Middels een gerichte doorlichting van uw bedrijf zijn wij snel in staat om uw situatie in kaart te brengen en de sterke en minder sterke punten van uw bedrijf vast te stellen. Gegeven onze brede bedrijfseconomische ervaring kunnen wij dan snel een gericht advies uitbrengen over de gewenste aanpak.

Proactief: regeren is vooruitzien Wij hebben het overzicht over het gehele proces en kunnen dus vroegtijdig aangeven wat u kunt verwachten en waar u op moet letten. Pro-activiteit is het sleutelwoord. We zijn in staat om opties te creëren en te zorgen voor een duidelijke koers in de onderhandelingen. Ons uitgebreide netwerk stelt ons in staat om kopers /verkopers te zoeken die aansluiten bij uw ideeën. Grondige kennis van de markt, relevante marktpartijen en intermediairs is hierbij van belang.

Emoties binnen het bedrijf

Wij hebben duidelijk oog voor de emoties die komen kijken bij het koop en verkoopproces en herstructureringsoperaties. Zeker wanneer het een familiebedrijf betreft kunnen de emoties nogal eens hoog oplopen. Bedrijfs- en familiebelang liggen veelal uiteen. Zaak is dan om als adviseur een meerwaarde in te brengen door neutraal en objectief in dit proces te staan. Onze langjarige ervaring stelt ons in staat om een juiste inschatting te maken en in voorkomend geval als mediator op te treden.

Draagvlak creëren

Een specialist is onwillekeurig geneigd om een probleemstelling te benaderen vanuit zijn eigen vakdiscipline. Zijn succes bij de implementatie van zijn advies is echter mede afhankelijk van het draagvlak binnen de organisatie. Het analyseren van het proces en de spelers en het doorvoeren van strategische maatregelen is meer dan een puur technisch proces. Het vraagt altijd om het nodige psychologisch inzicht. In de adviespraktijk van Residence F&O is dat besef nadrukkelijk aanwezig.

Klankbord voor u als ondernemer

Residence F&O functioneert als een klankbord voor de ondernemer, als vertrouwenspersoon en vraagbaak.

Beslissingen nemen

Koop, verkoop en herstructureren is onderhandelen en vooral, beslissingen nemen. Beslissingen die verstrekkende gevolgen hebben. Wij dienen dan als sparringpartner en als klankbord om alle kanten van een keuze toe te lichten, te analyseren en te adviseren over de best te varen koers.

Doelen stellen

Wat is uw doel bij de koop/ verkoop / de herstructurering van uw bedrijf? De hoogste prijs, strategische effecten, uw naam voortgezet zien, het personeel goed onderbrengen? Waar ligt/ liggen uw prioriteit(-en)? Wij helpen u uw doelen helder te krijgen en besluiten te nemen over uw wensen en eisen.

Goede voorbereiding

Een juiste rolverdeling, analyse van de onderhandelingsposities en weten wat je wilt bereiken zijn belangrijke punten bij de voorbereiding. Het gaat niet alleen om de financiele opbrengst, maar ook over de borging van de ontvangst van deze opbrengst. Residence F&O draagt zorg voor die goede voorbereiding en neemt deze ook uitgebreid met u door zodat er in de onderhandelingen een optimaal resultaat behaald kan worden.

Communicatie intern en extern

Wie zegt wat, wanneer, tegen wie? Communicatie en het vrijgeven van informatie in de juiste dosering op het juiste moment is van wezenlijk belang in het hele onderhandelingstraject. Wanneer informeert u het personeel? En hoe? En, indien van toepassing, de OR? Deze en talloze andere vragen en beslissingen komen in het gehele onderhandelingsproces aan de orde. Wij dragen zorg voor alle communicatie tussen de partijen en voor een goede regie van het proces en de informatiestromen.

Emoties in de onderhandelingen

Als de emoties hoog oplopen in de onderhandelingen is het van het grootste belang dat u een onafhankelijke en door de wol geverfde partij naast u heeft staan. Emotionele intelligentie is hier het sleutelwoord. Binnen Residence F&O is dit besef nadrukkelijk aanwezig.

Alternatieven aandragen

Vaak ontstaat tijdens de onderhandelingen een soort "tunnelvisie" bij de betrokken partijen die ervoor zorgt dat men, wanneer het proces vastloopt, het zicht op mogelijke alternatieven is kwijtgeraakt. Wij houden het overzicht en zorgen ervoor dat er altijd opties aanwezig zijn om het proces weer vlot te trekken of af te kappen.

Onafhankelijk

Residence F&O is op geen enkele wijze verbonden aan enige organisatie of instelling. Er bestaan (ad hoc) samenwerkingsrelaties met notarissen, advocaten etc. die worden ingezet waar en wanneer dat nodig is. Maar wij opereren zonder last of ruggespraak en zonder verplichtingen naar enige derde partij. Dit zorgt ervoor dat wij altijd een onafhankelijk en objectief advies geven en ons alleen laten leiden door uw belang.

Professionele onderhandelaars

Het kopen of verkopen van een bedrijf of het doorvoeren van een herstructurering kan gezien worden als een proces dat zich volgens een min of meer vast patroon afspeelt in de tijd. Het aansturen hiervan is dus een vorm van procesmanagement. Wij beschikken over een uitgewerkt stappenplan en een daaraan verbonden (modulair opgebouwd) dienstenpakket dat op maat voor uw situatie wordt aangepast.

Middels een draaiboek houden wij de regie over het gehele proces. Hierdoor kunnen wij u vroegtijdig informeren, de strategie doornemen en indien gewenst, aanpassen. Het proces wordt hierdoor zeer transparant en u blijft te allen tijde op de hoogte van de situatie. U kunt hier dus zelf op sturen en u behoudt de regie.

Multidisciplinaire benadering

Zoals aangegeven, is het koop/ verkoopproces / herstructureringsproces een zaak van specialismen. Geen enkele transactie kan zonder de bank, de notaris en (bedrijfs-) jurist, de accountant en de fiscalist. Integratie van deze verschillende disciplines is de kern van een goed en succesvol onderhandelingstraject. In onze aanpak speelt de onderlinge samenhang tussen de diverse beleidsterreinen c.q. vakdisciplines een belangrijke rol. Het in ogenschouw nemen van meer disciplines bij de oplossing van een vraagstuk, waarbij zowel vaktechnische als psychologische aspecten worden ingebracht, leidt tot optimaal resultaat. Het dirigeren van dit proces vormt een belangrijke toegevoegde waarde van Residence F&O.

Veelvoud van aandachtspunten

De hoogste verkoopprijs is nog niet de hoogste winst. Fiscale optimalisatie van de overeenkomst (b.v. earn-out constructies) kan veel waarde toevoegen. Ook een goed doortimmerd (ver-) koopcontract is cruciaal voor het voorkomen van onaangename verrassingen achteraf (zekerheidsstelling e.d.). Daarnaast zal de bank haar leningen afgelost willen zien, of eventueel mee over laten gaan naar de nieuwe eigenaar. Dit moet goed geregeld worden. Het personeel dat meegaat moet geïnformeerd worden. Het boekenonderzoek dat steeds uitgebreider wordt en aan steeds meer eisen moet voldoen dient correct uitgevoerd worden. Wij houden met al deze en nog vele andere aspecten rekening bij de transactie.

Stroomlijnen van de transactie

Al deze invalshoeken en disciplines maken deel uit van de "deal". De hectiek en spanning van een overdracht/overname zorgen ervoor dat soms de meest basale zaken aan de aandacht ontsnappen. Uw grootste winst zit het in het doen stroomlijnen van de transactie zodat niets vergeten wordt en in alle punten is voorzien. Residence F&O ziet er (middels een draaiboek) op toe dat alle relevante aspecten in beschouwing worden genomen.

Netwerk

Residence F&O heeft over de afgelopen 25 jaren een groot netwerk opgebouwd dat ingezet kan worden bij het zoeken en selecteren van kopers en verkopers, Management Buy-in kandidaten, het aantrekken van risicodragend kapitaal, en het voorzien in deskundig, gespecialiseerd advies op deelterreinen. Zo kunnen wij voor elke situatie een optimale dienstverlening bieden. Dit netwerk ondersteunt ons bij het analyseren en in kaart brengen van uw specifieke situatie en draagt bij tot een optimalisatie van de opbrengstwaarde en het vinden van gekwalificeerde partijen.

Ons netwerk

In ons netwerk hebben wij contacten met:

  • Fiscalisten
  • Accountants
  • Alle grootbanken, waaronder de corporate finance afdelingen
  • De M&A advieskantoren
  • De leden van de vereniging van Fusie en Overnamespecialisten (VFOS)
  • Alle relevante databanken van bedrijven die te koop / ter overname aangeboden worden
  • Alle relevante databanken van bedrijven die gezocht worden ter overname en geïnteresseerde kopers
  • Alle belangrijke intermediairs (fusie en overnamespecialisten)
  • Informele investeerders
  • Participatiemaatschappijen
  • Management Buy In kandidaten
  • Notarissen
  • Advocaten, gespecialiseerd in fusie- en overnamerecht

Branche-ervaring

Residence F&O is werkzaam is vrijwel alle branches binnen het MKB, met de nadruk op het Middenbedrijf.

Een opsomming van de branches waarin wij werkzaam zijn:

  • Productiebedrijven / Industrie
  • Metaalbewerking
  • Grootkeukens
  • Bouwbedrijven
  • Grafische Industrie
  • Verpakkingsindustrie
  • Mode
  • Zakelijke dienstverlening
  • Groothandel
  • Accountancy
  • Catering
  • Transport
  • ICT

Residence F&O
Eusebiusbuitensingel 3
6828 HS, Arnhem

Tel: 026-4453744
Fax: 084-2269716
Email: info@residence-feno.nl
Vraag een gesprek aan